Lekce mediální gramotnosti
Besedy na téma mediálního vzdělávání nově zařazujeme do nabídky od školního roku 2024/2025, s obecným cílem nasměrovat děti na přínosy využívání digitálních technologií, pomoct jim zorientovat se v džungli informací na internetu a zaměřit se na prevenci negativních jevů vznikajících v online světě.
Městečko Kybernetov (pro předškoláky a 1. až 4. třídy základních škol)
Původní česká stolní hra Městečko Kybernetov obsahuje příběhy 4 domečků, ve kterých žijí děti s nesprávnými návyky při využívání digitálních technologií a internetu. Hra se stala vítězným návrhem výběrového řízení NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost) na didaktickou deskovou hru pro děti od 5 let věku. Úkolem hráčů je vzájemně spolupracovat a poznat, které problémy obyvatelé domečku mají, co je trápí a mezi magnetickými kartičkami najít situace, které jim s trápením pomohou.
V naší knihovně provedeme děti touto hrou ve 2 samostatných lekcích, kdy se vždy s dětmi věnujeme dvěma domečkům/ulicím:
Lekce 1: Šikanova + Závislákova (lekce trvá 60 minut)
Lekce 2: Falešná + Smažilová (lekce trvá 60 minut)
Šikanova (kyberšikana = šikana využívající informační technologie k ublížení druhému)
Holčička ve žlutém domečku je nešťastná - chodí jí ošklivé a zesměšňující zprávy a smajlíky od spolužáků a dalších dětí, které jí nechtějí vzít do party. Úkolem dětí je pomoci holčičce, jak řešit tyto situace a bránit se proti kyberšikaně.
Závislákova (netholismus = psychická závislost na virtuálním světě)
Každý obyvatel červeného domečku stále kouká do mobilu, počítače či na televizi. Úkolem dětí je pomoci rodině více spolu mluvit, všímat si jeden druhého a mobil využívat zdravým a užitečným způsobem.
Falešná (kybergrooming = manipulace dítěte dospělou osobou přes komunikační technologie)
Holčička v modrém domečku se cítí osaměle. Píše si na internetu se svou "kamarádkou", která jí slíbila koupit něco pěkného, až se setkají tajně v parku. Úkolem dětí je holčičce ukázat číhající nebezpečí a poradit, na koho se obrátit o pomoc.
Smažilová (elektrosmog, zdraví a online svět)
Kluk v zeleném domečku je celé dny a noci online, svítí na něj různé obrazovky. Pak je unavený, má problémy se spánkem a soustředěním. Úkolem dětí je ukázat klukovi, jak správně používat mobil či tablet a chránit své zdraví před škodlivými vlivy.
Lekce vytvořená našimi knihovnicemi z dětského oddělení má za cíl přinést dětem základní informace o kladech a záporech pohybu ve virtuálním světě. Na začátku lekce dětem promítneme animovanou pohádku O Červené Karkulce, poté budeme přirovnávat Karkulčinu cestu a dobrodružství k životu v kybersvětě. Kam až můžu ve svém chování ve virtuálním počítačovém prostředí zajít a kam až můžu pustit ostatní? Proč chránit své osobní informace? Jak vyhodnotit, co je dobře a co je špatně? Na koho se mohu obrátit, když se mi něco nelíbí? Ukážeme si, že kybersvěta se nemusíme bát, ale je třeba být ostražitý jako Červená Karkulka v hlubokém lese.
4x Lekce z programu Jeden svět na školách (pro 3.-9. třídy základních škol)
Do nabídky našich besed jsme vybrali 4 samostatné tematické lekce z programu JSNS.cz, které s využitím krátkých animovaných filmů s hrdiny Mínou, Filipem a Kocourem umožní rozvinout diskusi o digitálním světě.
1) Vyhledávače
Seznámíme se s funkcí internetových vyhledávačů a s tím, jak výsledky vyhledávání můžeme ovlivnit zvolenými klíčovými slovy. Připomeneme si, že v online světě jsou o nás sbírána osobní data. Uvědomíme si obrovské množství a kvalitu informací dostupných online a dotkneme se i tématu “fact-checking”, kdy si ověříme pravdivost jedné zábavné informace.
2) Pravda nebo ne?
Uvědomíme si, že ne všechny informace na internetu jsou pravdivé a je třeba k nim přistupovat obezřetně a kriticky, abychom dokázali odlišit pravdu od fám a dezinformací. Naučíme se používat zásady pro ověřování pravdivosti informací na internetu a v médiích s využitím 5 klíčových otázek: KDO? CO? KOMU? JAK? PROČ?
3) Závislost na internetu
Internet nenabízí jen zábavu a poučení - můžeme se zde setkat i s nepříjemným a obtěžujícím chováním nejen neznámých uživatelů, ale třeba i spolužáků. Seznámíme se s pojmem “kyberšikana” a jejími projevy. Pomocí názorných příkladů děti sdílí svoje návrhy, jak situaci spojenou s kyberšikanou řešit. Společně si povíme o pravidlech, která je dobré znát jak z pozice oběti, tak svědka kyberšikany.