Lekce čtenářské gramotnosti
Úvodem budou děti odhadovat, o čem kniha bude. Nakonec jim bude celá knížka přečtena. Během čtení si budeme povídat o tom, kam asi mohli rodiče myšek zmizet, čím se jednotlivá zvířata z příběhu živí, a kdo se jak zachoval. Potom porovnáme původní odhad s tím, o čem kniha opravdu byla. Závěrem si děti vybarví omalovánku.
Beseda trvá 45 minut.
Tato kniha bude dětem celá přečtena a promítnuta na zeď ve formě prezentace. Na začátku před čtením budou děti odhadovat, o čem příběh asi bude. Během čtení budou děti neustále do děje vtahovány různými otázkami: Jaké to je být malý, slabý, velký, silný, mít odvahu, věřit si, být spokojený. O těchto pojmech si budeme povídat. Závěrem si děti vybarví omalovánku.
Beseda trvá 45 minut.
Kniha bude celá dětem přečtena. Budeme předvídat děj, propojovat ho s vlastními zkušenostmi. Poznáme autora Petra Horáčka a jiné autory knih pro děti. Pokusíme se zjistit, jaké je poselství této knihy. Závěrem si děti vybarví omalovánku.
Beseda trvá 45 minut.
Kouzelná baterka (pro 1. třídy základních škol)
Úvodem budou děti odhadovat, o čem kniha bude. Nakonec jim bude přečtena první kapitola knihy. Budeme si povídat o tom, na co by děti kouzelnou baterku použily. Nakonec porovnáme původní odhad s tím, o čem kniha opravdu byla. Závěrem si děti namalují pracovní list ke knize.
Beseda trvá 45 minut.
Robinson (pro 1. třídy základních škol)
Na začátku besed budou děti hádat slovo, které charakterizuje ztroskotání a je od písmena "T". Potom si o výrazu budeme povídat. Ukážeme si obrázek a popovídáme si o tom, co se asi takovému člověku stalo. Nakonec bude dětem představena kniha spisovatele a ilustrátora Petra Síse Robinson. Z knihy bude dětem čteno, představíme si ukázky obrázků a budeme předvídat další děj. Děti si namalují svoji představu pustého ostrova.
Beseda trvá 45 minut.
Skříp, škráb, píp a žbluňk (pro 2. třídy základních škol)
Úvodem budou děti odhadovat, o čem kniha bude. Nakonec jim bude celá knížka přečtena. Během čtení si budeme povídat o strachu a porovnávat původní odhad s tím, o čem kniha opravdu byla. Závěrem si děti vyplní pracovní list ke knize.
Beseda trvá 45 minut.
Justýnka a asistenční jednorožec (pro 2. třídy základních škol)
Úvodem budou děti odhadovat, o čem kniha bude. Nejprve knihovnice děti seznámí s Justýnkou. Potom děti zjistí, že holčičce něco chybí. Budeme si povídat o tom, co to je fantazie. Další na řadu přijde jednorožec a povídání o něm. Po přečtení několika dalších ukázek z knihy se s dětmi pustíme do vytváření řeky slov a knižních ryb.
Beseda trvá 45 minut.
Kluk a pes (pro 3. třídy základních škol)
Děti se známí s pojmem "handicap". Vyplní pracovní listy týkající se tohoto pojmu. Společně si přečteme část knihy. Na dobrovolnících bude ukázáno, jak je těžké být nevidomým. Děti si i vyzkouší, jaké je to být na vozíčku.
Beseda trvá 45 minut.
Návštěva malé smrti (pro 3. třídy základních škol)
Budeme si s dětmi povídat na téma smrt. Co si představují, že smrt vlastně je? Svoje pocity a myšlenky budou děti společně zapisovat nebo kreslit. Budou také zjišťovat, kdo je autorka knihy Návštěva malé smrti Kitty Crowther. Dětem bude následně celá kniha přečtena. O knize si budeme povídat. Závěrem si popovídáme o to, jak je možné využít a naplnit svůj život.
Beseda trvá 45 minut.
Ztraceni v čase (pro 4. třídy základních škol)
Dětem bude přečtena ukázka z knihy. Poté si budeme povídat o postavách, které se v ukázce objevily, o tom, kdy se příběh odehrával, kdo zemřel, jak a proč. Potom budou děti samostatně číst druhou ukázku z knihy. Nakonec budeme odhadovat, co se s Martinem v bouřce stalo a kdo byl chlapec, kterého Martin zachránil před bleskem. Závěrem si děti samostatně přečtou třetí ukázku z knihy. Budeme si povídat o místech v textu, kde docházelo k nedorozumění.
Beseda trvá 45 minut.
Gorila a já (pro 4. třídy základních škol)
Před čtením si budeme povídat o šikaně. Dětem bude přečtena delší ukázka z knihy. Celá kapitola číslo 1, která má 12 stran. Po četbě si budeme znovu rozebírat téma šikany z pohledu knihy. Nakonec se děti budou věnovat společnému kreslení, kdy nepůjde přímo o kresby, ale o porozumění zadání a spolupráci. Závěrem si společně prohlédneme obrázky dětí i ilustrace z knihy.
Beseda trvá 45 minut.
A (pro 4. třídy základních škol)
Začátkem besedy se budeme snažit uhádnout, o čem může být kniha, která se jmenuje pouze písmenem "A". Následně si budeme povídat o tom, co znamená slovo totalita. Pokusíme se obsadit Alfa-box, písmena abecedy tak, aby každé písmeno bylo označeno slovem, které má souvislost s totalitou. Nakonec bude dětem odvyprávěn celý příběh komiksové knihy Pavla Čecha, který je napsán absolutně bez slov. Děti budou vtahování do děje a budou předvídat děj a dešifrovat příběh a jeho poslání. Závěrem budeme zkoušet vymyslet otázky, na které se k textu můžeme zeptat. V závěru besedy si povíme, co pro nás znamená svoboda.
Beseda trvá 45 minut.
Bertík a Čmuchadlo (pro 5. třídy základních škol)
Děti si samostatně přečtou ukázku z knihy. Nakonec si budeme povídat o tom, jaký je hlavní hrdina, jak je starý, kdo je jeho protivníkem, jaký řeší problém, jaké jsou mezi postavami vztahy atp. Děti potom hlavním hrdinům napíšou vzkaz nebo dopis.
Beseda trvá 45 minut.
Na rozcestí ke/od štěstí (pro 5. třídy základních škol)
Dětem bude přečten první příběh z knihy "Na rozcestí ke štěstí" na téma pýcha. Potom si děti budou losovat papírky s dotazy k textu/tématu. Nakonec bude žákům přečten stejný příběh, ovšem s jiným koncem z druhé strany knihy "Na rozcestí od štěstí". Opět si po přečtení dětí vylosují otázky k textu a budeme si povídat. Celá beseda je utvořena jako zamyšlení nad tím, jak změní náš život správné a špatné rozhodnutí.
Beseda trvá 45 minut.
Příběhy z konce předměstí - Spodní proud (pro 5. třídy základních škol)
Studentům bude představen autor knihy Shaun Tan. Budeme odhadovat, co z jeho životopisného medailonu by nám mohlo pomoci lépe pochopit jeho povídky. Před četbou ukážeme ilustraci z knihy a povídky Spodní proud. Budeme odhadovat, o čem by příběh mohl být. Nakonec bude text nahlas přečten. Budeme společně hledat odpovědi na otázky, co se v příběhu stalo, jaký nastal úkaz, budeme odhadovat, jak bude příběh pokračovat, zkusíme se nad příběhem zamyslet a rozšifrovat chování postav.
Beseda trvá 45 minut.
Erik (pro 4. až 6. třídy základních škol) NOVÉ 02/2024
Během besedy bude studentům přečtena celá autorská kniha Shauna Tana. Bude se jednat o řízené čtení, které nutí čtenáře, aby se tématem celého textu i jednotlivými náměty textu zabývali do hloubky. Kniha bude záměrně čtena bez možnosti nahlédnutí na ilustrace, které příběh specifikují. Nakonec po shlédnutí ilustrací budou studenti na text nahlížet nově. Závěrem si studenti vytvoří svoji malou ilustraci Erika a toho, co lidem zanechal.
Beseda trvá 45 minut.
Prázdniny blbce číslo 13 (pro 6. třídy základních škol)
Na začátku besedy budou studenti vyjadřovat svůj souhlas či nesouhlas s větou, že vysvědčení vypovídá o tom, jakými jsme lidmi. Poté bude žákům přečtena první kapitoly z knihy. Budeme si povídat o tom, zda je dětem Tadeáš sympatický či ne, zda by ho chtěli mít za kamaráda a případně proč. Dále přečteme druhou kapitolu, po jejím poslechu se studenti pokusí oznámkovat rodiče z knihy. Po četbě žáci napíší, co podle nich vypovídají a nevypovídají školní známky o lidech.
Beseda trvá 45 minut.
Malý princ (pro 6. třídy základních škol)
Na začátku besedy studenti na kartičku uvedou jednu svoji kladnou a jednu zápornou vlastnost a krátce k ní napíší, jak se taková vlastnost u nich projevuje. O těchto vlastnostech si popovídáme. Potom se děti rozdělí do dvojic na základě spolupráce a rčení. Děti dostanou lístečky s polovinou známých rčení a budou mít za úkol najít obě k sobě patřící poloviny. Pak bude studentům přečtena ukázka z knihy. Řekneme si, jaký byl knižní hrdina. Ke konci besedy si děti vyplní kooperativní bingo, kdy budou společně zapisovat do jednotlivých políček odpovědi vztahující se k přečtenému textu.
Beseda trvá 45 minut.
Škola Malého stromu (pro 7. třídy základních škol)
Na začátku besedy budou studenti odhadovat podle názvu a obalu obsah knihy. Budeme hledat rozdíly mezi zážitkem z četby a poslechem audioknih. Žáci budou vizualizovat poslechnutý text.
Beseda trvá 45 minut.
3333 km k Jakubovi (pro 8. třídy základních škol)
Na začátku bude studentům přečtena anotace ke knize a položena otázka, o čem může otec se synem na tak dlouhé cestě hovořit. Poté si žáci přečtou ukázku z knihy, a formou podvojného deníku si budou poznamenávat věty či pojmy, které je zaujmou.
Beseda trvá 45 minut.
(Ne)obyčejný kluk (pro 9. třídy základních škol)
Na začátku besedy bude studentům přečtena kapitola "Ovce mezi vlky". Budeme diskutovat o tom, zda je možné, aby si hlavní hrdina získal v nové škole kamarády. Další čtenou kapitolou bude "Letní stůl" o seznámení Augusta s dívkou Summer a o tom, proč si k Augustovi přisedla. Třetí ukázka z knihy bude část "Jack Will" a povídání na téma, zda bylo snadné pro Willa s Augustem kamarádit. Závěrem žáci dostanou pracovní list s obrázky jednotlivých postav a jedné z postav napíší svůj vzkaz.
Beseda trvá 45 minut.